Doen
Eten & drinken

Innovatiedossiers - PROFIT

PROFIT gaf ons de kans om samen met een aantal dynamische Kustondernemers een boeiend innovatietraject te lopen en concrete innovaties uit te werken voor de Kust.
De leidraad doorheen de dossiers zijn de thema’s: DNA van de Kust & Seizoensverbreding, Blurring & Upselling, Business & HR management, Big Data.

Onderstaand kan je enkele voorbeelden of best practices van PROFIT via beeld bekijken.

Ontdek alle genomineerden op de Facebookpagina van de Kust. Stemmen kan vanaf nu door jouw favoriete project te liken. Vergeet ook zeker niet @dekust te volgen op Instagram of via ons Youtubekanaal kusttv. De wedstrijd werd op 30/10 op de middag afgesloten. De Winnaars zijn (1) Lakeside Paradise, (2) Spermaliehoeve en (3) Conceptstore Kabine. Bedankt!

DE PANNE

HOTEL AMBASSADOR

In dit hotel wordt duurzaamheid gekoppeld aan een optimale vakantiebeleving, zonder in te boeten op de hotelservice. Gasten sensibiliseren voor respect voor het strand en natuur van De Panne is één van de thema's die in de toekomst, samen met de gemeente, zal worden uitgewerkt. Aanvullend wordt in het voor- en najaar een mobiliteitspakket (overnachting, openbaarvervoer en fiets- en wandelaanbieding) aangeboden in het kader van seizoesverbreding en groene duurzame beleving.

Duinkerkelaan 43, 8660 De Panne - Meer info 

Stem hier!

PARKHOTEL

Parkhotel De panne zet al langer in op duurzaamheid en heeft die ecologische visie nu verder doorgetrokken door hun lokaal gestuurd aanbod uit te breiden met Farm to Table producten. Parkhotel vindt het belangrijk om hun gasten te ontvangen in een gezonde omgeving, vol van lokale invloeden en producten. Om ook het zakelijk publiek te ontvangen in een huiselijke sfeer en in te zetten op seizoensverbreding worden de vakantievilla's in het laagseizoen nu ook gebruikt voor vergaderingen en zal ook daar gewerkt worden met Farm to Table concept.

Albert Dumontlaan 30, 8660 De Panne - Meer info 

Stem hier!

KOKSIJDE-OOSTDUINKERKE

WOWIE & GERMAIN

Van een sinds 10 jaar leegstaande tearoom wordt de reconversie gemaakt tot een hippe vakantiewoning. Enig in zijn soort. Het innovatief concept legt een sterke nadruk op seizoensverbreding door middel van de inrichting en beleving aan zee. Er zal een nauwe samenwerking zijn met lokale handelaars en collega-ondernemers, en een 'shop-local'- concept met topproducten uit de streek inclusief extra informatie & links met de omgeving.

Stem hier!

NIEUWPOORT

HOTEL COSMOPOLITE

Hotel Cosmopolite kiest voor seizoensverbreding via het ontwikkelen van unieke lifestyle experiences. Voor de bestaande Wijn- en Cigar Lounge werd een state-of-the-art Enomatic wijnsysteem aangekocht waardoor kwaliteitswijnen nu permanent per glas verkrijgbaar zijn. De nieuwe VIP arrangementen voor dames, heren en zakenmensen zorgen voor een reason to come. Het hotel mikt hierdoor op een aanboren van nieuwe doelgroepen die tijdens het laagseizoen Nieuwpoort komen ontdekken.

Albert I laan 141, 8620 Nieuwpoort - Meer info

Stem hier!

LA CONCIERGE

La Conciërge: Real Estate Service Een start-up met als doel tweedeverblijvers te ontzorgen en diensten aan te bieden in de breedste zin van het woord. Enerzijds wil La Concierge tweede verblijven vaker op de toeristische verhuurmarkt krijgen door het verblijf optimaal online in de markt te zetten. Anderzijds tweede verblijvers maximaal ontzorgen door in te staan voor allerhande herstellings- en onderhoudswerken, poetsen... opdat zij volop kunnen genieten van hun investering aan zee.

Stem hier!

MIDDELKERKE

NIEUW TEMPELHOF

Nieuw Tempelhof ontwikkelt een klimaatwandeling op de boerderij van de vakantiehoeve om het duurzaam karakter van de landbouw en toerisme te benadrukken. De vakantiehoeve biedt een antwoord op de vele milieuvraagstukken van bezoekers aan de hand van educatieve belevingsgerichte wandeling. De klimaatwandeling wordt gelanceerd in het voorjaar 2020.

Tempelhofstraat 15, 8433 Middelkerke - Meer info

Stem hier!

SPERMALIEHOEVE

Jeugdverblijf Spermaliehoeve wil kinderen uit het buitenland laten kennismaken met het boerderijleven aan zee. er wordt een aanbod uitgewerkt van therapeutische taalkampen voor kinderen (nationaal en internationaal) om het te laten proeven van zowel verschillende talen als gebruiken en culturen. Inspelend op het unieke DNA van het bedrijf, komen ze bovendien ook meer te weten over hun oorsprong van hun voeding.

Brugsesteenweg 41, 8433 Middelkerke - Meer info

Stem hier!

OOSTENDE

CONCEPTSTORE KABINE

Twee conceptstores openen aan de Kust in één jaar tijd is sowieso een uitdaging. Het idee van niet op twee plaatsen tegelijk te kunnen zijn, verhoogt ook de druk om het juiste team te engageren. Voor deze uitbreiding koos Kabine resoluut voor de samenstelling van een nieuw team dat aansluit bij zowel het concept van de zaak als bij de persoonlijkheid van de zaakvoerster. Een straf staaltje van innovatie op vlak van personeelsmanagement.

Fortstraat 16, 8400 Oostende & Maurice Blieckstraat 19-9, 8670 Koksijde - Meer info

Stem hier!

CAPTAIN BLUE

Rederij Franlis kiest voor een volledige reconversie naar een service aanbieder van actieve beleving op Zee. Deze reconversie wordt gerealiseerd door middel van een volledige rebranding, het uitbouwen en implementeren van een ecologische visie, het aanbieden van nieuwe diensten en het aanboren van nieuwe klantengroepen. De rebranding werd intussen doorgevoerd met de nieuwe naam Captain Blue en een volledig nieuwe website.

Albert I-promenade 1, 8400 Oostende - Meer info

Stem hier!

BREDENE

HORIZON VZW

In het kader van seizoensverbreding wil Horizon vzw meer all-weather faciliteiten aanbieden. Met aandacht voor de omgeving, de monumentale waarde van de site en het unieke zicht van aanpalende gebouwen, werd gekozen voor een ondergrondse constructie bij het ontwerp van de nieuwe polyvalente ruimte. De kosten voor deze uitbreiding worden gedragen door een tweede ondergrondse verdieping met parkeergelegenheden. Optimaal ruimtegebruik en een slim financieringsmodel zijn de innovaties van de toekomst.

Kapelstraat 88, 8450 Bredene - Meer info

Stem hier!

De haan

HOTEL RUBENS

De uitbreiding van 1 naar 3 logies biedt de mogelijkheid om gasten een gerichte beleving te bieden op basis van hun profiel. De winkelstraat tussen de 3 entiteiten wordt ingeschakeld in het belevingsproces. Handelszaken die op de wandelroute gesitueerd zijn, vormen als het ware de lobby van het hotel. Aanbieden van diverse verblijfsformules, gekoppeld aan de servicebeleving van de deelnemende handelszaken, maakt deze nieuwe vorm van toeristische beleving de trend van morgen. Door de centrale check-in zal het bedrijf ook efficiënter kunnen werken.

Rubenslaan 3, 8420 De Haan - Meer info 

Stem hier!

AMANTE BEACH

Beachclub Amanté Beach bestaat uit 3 stranduitbatingen. Er werd gekozen om op een dynamische manier naar een klantenprofielen toe te werken zonder bezoekers uit te sluiten. Enerzijds worden nu in de 3 uitbatingen andere strandbelevingen volgens doelgroep aangeboden: Amanté Kids, Amanté Relax, Amanté Sports. Anderzijds zet de zaak in op samenwerking met exclusieve logies via een pre-reservatiesysteem voor een ontspannende strandvakantie.

Zeedijk, 8420 De Haan - Meer info 

Stem hier!

HOTEL APOSTROPHE & HOTEL ASTORIA

Hotel Apostrophe heeft een uitgebreide ruilbibliotheek en lanceerde deze zomer een boekenreiswedstrijd. Hotel Astoria test een ontbijtbox waardoor gasten de vrijheid krijgen om te ontbijten buiten de comfortzone van het restaurant. Ontbijten in de natuur is dan niet langer fantasie. Daarnaast experimenteren beide hotels volgend najaar met een "zongarantie" met een knipoog. Je krijgt dan een gratis verrassingsdrink in geval van een regenachtig verblijf.

Maria-Hendrikalaan 12, 8420 De Haan - Meer info 

Stem hier!

RESTAURANT DE TORRE

Voor vis- & zeevruchten restaurant Villa de Torre in De Haan werd geconcentreerd gewerkt op de samenwerking tussen de zaakvoerder en zijn medewerkers door enerzijds professionele persoonlijkheidsdoorlichting en anderzijds het opstellen van profielfiches voor aanwerving van verantwoordelijke medewerkers, toegespitst op de specifieke duurzaamheidsvisie en doelstellingen van de zaakvoerder.

 Memlinglaan 2, 8420 De Haan - Meer info

Stem hier!

BLANKENBERGE

BRASSERIE OOSTERSTAKETSEL

Met het oog op duurzaamheid en grotere continuïteit wordt het DNA van de zaak opnieuw gedefinieerd. Het core product wordt verfijnd en er wordt gekozen voor de uitbouw van restauratie met uitstekende bediening, waarbij exclusiviteit (op vlak van bediening en aanbod) en unieke beleving voorop staan. Tevens zal na analyse van de bedrijfsdata via een aantal ingrepen het personeelsbestand van 25 tot 10 personen herleid worden.

Brasserie Oosterstaketsel, 8370 Blankenberge - Meer info 

Stem hier!

ZEEBRUGGE

HOLIDAY SUITES

Holiday Suites zet in op het ontzorgen van de zakenklant. Bij de business suites zullen startpakketten met extra service op maat van de klant aangeboden worden. Een Food & Beverage Walle met lokale producten in een eerste investering die op korte termijn zal worden doorgevoerd. In dit concept wordt extra aandacht geschonken aan het valoriseren van ondernemers uit de buurt, zonder extra personeel in te schakelen.

Kustlaan 97, 8380 Brugge - Meer info

Stem hier!

KNOKKE-HEIST

LAKESIDE PARADISE

Lakeside Paradise pakt uit met ambitieuze innovaties: onderzoek is lopende en de mogelijkheden worden bekeken voor de aanleg van een wavepark met artificiële golven; in het laagseizoen komen er CO2 neutrale en ecologische verantwoorde curlingbanen en artificiële schaatsbaan. Met deze innovaties wil Lakeside Paradise het volledige jaar door een unieke beleving aanbieden en een internationaal publiek aantrekken.

Duinenwater 41, 8300 Knokke-Heist - Meer info 

Stem hier!

BEACHCLUB ANEMOS

Beachclub Anemos ontworp een multifunctioneel baken op het strand waarbij een duurzame, innovatieve samenwerking tussen overheid en privé voorop staat. Het is de ambitie om een originele houten toren op het strand te bouwen die publiek-private functies kan verenigen. Naast integratie van duurzame materialen en eco-vriendelijke voorzieningen, worden nieuwe samenwerkingsvormen uitgewerkt om bestaande diensten te optimaliseren. Dit moet resulteren in zowel seizoensuitbreiding met veilig brandingsporten het jaar rond als nieuwe en comfortabele zee- en strandbelevingen.

Zeedijk-Duinbergen 300 Z, 8301 Knokke-Heist - Meer info 

Stem hier!