Doen

Jules et Jeanne vertellen over 'hun' Kust:

Knokke: Je verjaardag aan zee vieren!

Jules et Jeanne

Mijn naam is Aléna, ik ben kinderpsychologe van opleiding maar sinds enkele jaren wijd ik me steeds meer aan mijn nieuwe passie: fotografie. Ik ben intussen fotograaf geworden van gewone en buitengewone gebeurtenissen. Ik hou ervan belangrijke momenten uit het leven van anderen te fotograferen, maar ik vind het net zo leuk het dagelijkse leven van ons gezin met Jules (6 jaar oud) en Jeanne (5 jaar oud) voor eeuwig op de gevoelige plaat vast te leggen. Deze momenten zijn me zo kostbaar dat ik ze voor altijd zou willen koesteren.

Daarom ben ik met een blog begonnen, om deze beelden van onze escapades, onze reizen, maar ook momenten uit het dagelijks leven te delen. Want elke plaats, elk pad, elke ontmoeting is de moeite als je er met de ogen van een kind naar kijkt!

Ontdek meer verhalen van Jean et Jeanne

Naar verluidt is er een hittegolf op komst en zou die hitte nog een tijdje in het land blijven. Mag ik je een tip geven? Trek naar de Belgische kust om er de koelte op te zoeken!

Half juni hadden we het genoegen om met Westtoer Knokke te ontdekken. Vorig jaar was het Blankenberge, die ons ondanks het regenachtige weer, een weekend lang had weten te verleiden. Dat artikel kun je hier nog eens nalezen!

Knokke-Zoute wordt wel eens voorgesteld als de meest mondaine badplaats maar aan de rand van het Zwin zijn het vooral de fraaie landschappen, de omliggende natuur en de talloze wandelpaden waarlangs je die kunt ontdekken, die ons zullen bijblijven.

Oostduinkerke se trouve dans un côté de la mer où le tourisme est minime - du moins, ceux qui y sont respectent la nature : les dunes et les plages sont très propres et tranquilles. Tu pourras y trouver une place tout en ayant l’impression d’être seul avec le bruit de la mer. J’ai eu la chance d’y passer le week-end du 22 et 23 juin en collaboration avec Westtoer, l’office du tourisme de la côte belge. Voici donc les adresses que j’ai pu faire lors de ce week-end ainsi que quelques bons plans!

Zee en strand

Het strand

Het 12 kilometer lange strand is één van Knokkes troeven. Keuzemogelijkheden zat: gezellige bars, speeltuintjes op het strand, pootje baden of zandkastelen bouwen. We hadden het getroffen, tijdens ons weekendje aan zee was het er hoegenaamd niet drummen. Telkens ik de zee zie, heb ik het gevoel ver weg van thuis te zijn, helemaal ‘gedepayseerd’. In twee dagen is het alsof de batterijen weer volledig zijn opgeladen. Ook bij de kinderen is het strand de hoofdactiviteit. Veel meer hebben ze niet nodig: de golven trotseren, zandkastelen bouwen, elkaar met zand bedekken (ok, er ook soms wel mee gooien). En ook al hebben we de zwembroeken vergeten, dan begint het meestal met de broekspijpen opgerold, om uiteindelijk kletsnat te eindigen.

Het Zwin Natuur Park

Het weekend hebben we ingezet met een bezoekje aan de tentoonstelling over trekvogels, met aansluitend een wandeling door het Zwin Natuur Park om er vogels te gaan spotten. Ik herinner me vaag dat ik er ooit nog op uitstap met de lagere school ben geweest maar intussen is de infrastructuur volledig opgefrist. Tijdens de tentoonstelling over trekvogels kruip je elk in de 'veren' van een vogel, om vervolgens via een magnetische kaart te ontdekken hoe de vogel leeft en wat hij eet, kun je zoals hem oefenen hoe je moet vliegen, enz., en dit alles afgestemd op je leeftijd.

Jules was helemaal weg van de vliegsimulator, Jeanne had het meer voor het ei dat je kon opwarmen om te zien hoe een kuiken groeit.

In het Zwin
The Shelter

Het heeft ons nogal wat moeite gekost om J&J terug mee te krijgen, zoveel was er op de tentoonstelling immers te zien en te doen. De kortste tocht door het park is een kilometer lang, met verschillende belevingspunten in hutjes, ideaal dus voor onze twee kleine stappers. Zo konden de kids er insecten onder microscopen observeren, met een kijker vogels spotten of vanachter spiegelglas ooievaars op hun nest bekijken. Tijdens de wandeling kunnen kinderen her en der spelletjes spelen. Zo kunnen ze een ooievaarsnest beklimmen en zien ze met eigen ogen hoe immens zo'n nest wel is voor een klein ooievaarsjong.

4 uur zijn we ter plaatse geweest en we hadden gerust nog wat langer kunnen blijven. Mocht je nog niet overtuigd zijn, bekijk dan het filmpje waar nog meer op te zien is! Wie hier tickets op voorhand boekt, krijgt een leuke korting.

Na zoveel leuks is een pauze in brasserie "The Shelter" uiteraard een must. Je krijgt er een warm welkom en voor de kinderen is er een fraaie speeltuin.

Finalement, après avoir un peu scruté les bons plans sur TripAdvisor, nous avons été au restaurant Venise, dans une rue perpendiculaire à la digue. Arrivant tard (14h), nous avions eu droit au menu restreint (valable de 14h à 18h). Le cuisinier a fait une petite exception pour nous et Olivier a pu choisir des moules qui provenaient du menu complet! Personnellement, n’ayant pas une grande faim, j’ai opté pour deux kaaskroketten.

Marie Siska

Dat weekend vierde Jeanne net haar 5de verjaardag, we waren dus op zoek naar een geschikte locatie of activiteit. Nadat we online wat hadden gezocht en op advies van de hoteleigenaar, hebben we uiteindelijk een tafeltje gereserveerd bij het vlakbij gelegen Marie Siska.

Met meer dan 100 jaar ervaring op de teller is dit restaurant een echt paradijs voor de kinderen (en dus ook voor de ouders, die maar wat graag eens uit eten gaan, zonder zich al te veel zorgen te moeten maken over luidruchtige kids). "Siska" staat dan wel bekend om zijn wafels, toch gingen we voor de kaart met gerechten.

Uiteraard moet je je niet aan topgastronomie verwachten en de prijzen mogen dan ietwat aan de hoge kant lijken, met de uitzonderlijke infrastructuur voor kinderen krijg je ruimschoots waar voor je geld. De hele avond lang hebben J&J zich kunnen uitleven in de immense speeltuin, het doolhof en op de glijbanen. Het is een plek waar heel veel volk binnen kan maar toch viel er op de service niets aan te merken en zijn we er goed ontvangen, in tegenstelling tot wat we online hier en daar hadden gelezen.

Marie Siska
Mini-golf

De minigolf

Bij ons thuis loopt er een grote fan van minigolf rond en op weg naar het strand had Jules het parcours al vanaf dag 1 opgemerkt. Een partijtje minigolf konden we hem dan ook niet weigeren. Het is een zeer fraai parcours en de zondagochtend was het er heel rustig. En gelukkig maar want het zag er niet al te elegant uit, toen we languit op onze buik onder de struiken aan het grabbelen waren naar zoek geraakte golfballetjes.

IJsje en 'cuissetax'

'Incontournable' op de dijk langs de Belgische kust zijn een ijsje en een ritje met de 'cuissetax'.

Billenkar
Hotel St Pol

Overnachten en eten

We waren te gast in het hotel St. Pol, een gezellige en gezinsvriendelijke plek midden in het Zoute. De kamers zijn er ruim en gezellig en het hotel ligt op twee kilometer van het Zwin en het strand. Per fiets ben je er via de fraaie paadjes heel snel. Je kunt ook fietsen ter plaatse huren. We kregen een gezinskamer met een schuifdeur tussen onze kamer en die van de kinderen. De kamer had twee badkamers, met douche of bad, wat eigenlijk wel praktisch was.

Het ontbijt was een echt plezier met een speciale vermelding vanwege de kinderen voor de wafels die ze zelf konden bakken en van beleg voorzien. Wij konden vooral de ontvangst, de beschikbaarheid en de goeie tips bij aankomst en vertrek waarderen.

Op zondagmiddag waren we uitgenodigd in de "Old Fisher", een leuk restaurant te Knokke-Heist. De open keuken zorgde voor een rustige en ontspannen sfeer en de gerechten waren smaakvol en copieus. De menukaart met vlees- en visgerechtjes is eerder traditioneel, maar de borden zijn stijlvol en zeer appetijtelijk gepresenteerd.

Maar laat ons eerlijk zijn, met twee sloebers die zo snel mogelijk naar het strand willen is het niet evident om van zo'n lunch te genieten. We hadden dus onze voorzorgen genomen en waren uitgerust met kleurboeken, kleurpotloden en speelkaarten, alles dus om twee bengels rustig bezig te houden, zodat we zelf (en ook de gasten aan het tafeltje naast ons) een aangenaam moment in een lekker restaurant konden doorbrengen.

Gastronomie
Fijn weekend aan zee

Zoals je intussen hebt begrepen was ons verblijf in Knokke een absolute meevaller. Voor mijn part mocht het gerust nog wat langer duren, om er nog meer te ontdekken. Bedankt aan Westtoer, voor deze heerlijke momenten. En Jeanne, die zal het ongelofelijk weekend voor haar 5de verjaardag niet gauw vergeten.

Nog meer blogverhalen

Ontdek nog meer kustavonturen en blogverhalen! Laat je vooral inspireren ...

Door de coronacrisis kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!