Doen

Petit-em vertelt over haar kust

Belgische kust / Nieuwpoort ontdekken met het gezin

Petit-em

Bloggen doe ik al een tiental jaar. In 2013, net voor de geboorte van mijn dochter, ben ik met Petit-em begonnen, mijn laatste blog, met de bedoeling om van deze online ruimte een bron van inspiratie te maken voor creatieve gezinnen. Zo heb ik het over binnenhuisinrichting, DIY, reizen of kindvriendelijke adresjes in Brussel of daarbuiten. We wonen met het hele gezin in Brussel en we gaan graag een weekendje uitwaaien aan de Belgische kust. Zo depayserend en tegelijk zo dichtbij!

Nog meer verhalen van Petit-em

Voor Brusselaars is het redelijk simpel om onverwachts een weekendje aan zee te plannen! Op amper twee uurtjes met de wagen, is er niet al te veel organisatie nodig om er het zilte zeewater te gaan opsnuiven en een stevige strandwandeling te maken (toegegeven, het kan er soms fris zijn). Als de mooie dagen eraan komen, trekken we vlak voor de grote vakantie vaak nog een weekendje naar de Belgische kust, als een soort voorsmaakje op het welverdiende verlof dat nog komen moet. Na St-Idesbald in mei, kregen we dit jaar de kans om in juni Nieuwpoort te ontdekken. Zelfs de zware storm die aan de vooravond van ons vertrek over België is getrokken, kon de pret niet derven. We ontdekten er een levendige en gastvrije badplaats waar zo ongeveer alles te doen was wat we maar wensen konden.

Nieuwpoort

Nieuwpoort ontdekken

Nieuwpoort ligt tussen Oostende en Koksijde en is vanuit Brussel makkelijk bereikbaar. Net zoals in Oostende, konden we ook hier de vele animatie in de stad wel smaken. De Albert I-laan loopt parallel met de dijk en is een winkelstraat met tal van hippe boetieks en cafeetjes waar je even kunt verpozen. Aan de andere kant van het kleine stadscentrum komen we in een heel andere wereld terecht met het Natuurreservaat De IJzermonding en zijn gekende vuurtoren. Veel tijd hadden we niet om het volledig te ontdekken (het weer zat trouwens ook niet echt mee) maar nadat we de IJzer waren overgestoken met de kleine veerboot en we een tochtje door de duinen hadden gemaakt, kregen we er toch een mooi beeld van en vooral veel zin om het natuurreservaat de volgende keer wat uitgebreider te bezoeken.

Ook in de jachthaven, één van de grootste van Europa, en in het vlakbij gelegen centrum, valt er heel wat te zien en te beleven. Dat weekend waren er net de Visserijfeesten, we konden dus nog een leuk optreden en wat animatie meepikken, vooraleer we gingen tafelen.

De waterkant

En uiteraard kon zelfs met de uitlopers van de storm en de stevige rukwinden op de dijk, een ritje met de 'cuissetax' niet ontbreken! We waren redelijk onder de indruk van de rijkunsten van onze jonge chauffeuse, ondanks de strakke wind! Toen die 's avonds is gaan liggen, hebben we op het strand, met een lekker ijsje in de hand, van een schitterende zonsondergang kunnen genieten, magisch was dat! Met onze kleine spruit is het 's avonds intussen echt plezant, nu ze iets minder slaap nodig heeft. Haar die heerlijke momenten bij valavond, waar de laatste zonnestralen in zee zakken, laten ontdekken is onvergetelijk, ook al is het dan al wat later op de avond.

Aan het strand
Architectuur

Geschiedenis, cultuur en architectuur

In Nieuwpoort zijn er tal van activiteiten en de stad telt ook heel wat monumenten en architecturale hoogstandjes, we houden erg van de diversiteit die de stad te bieden heeft! Om iets meer te weten te komen over de geschiedenis van de stad zijn we het Albert I-monument gaan bezoeken, dat is opgericht ter herdenking van de koning en van zijn rol in de Slag om de IJzer tijdens de Eerste Wereldoorlog. Bij de indrukwekkende rotonde hoort ook een museum waar je iets meer te weten komt over dit deel van onze geschiedenis. Op vlak van cultuur zijn er de installaties van het Beaufort-project. Zo zagen we niet ver van de zeedijk, het met bladgoud belegde beeldhouwwerk van Jan Fabre met daarop een man.

Een tip, de Dienst voor Toerisme heeft een leuke gids voor kids uitgebracht, waarin ze de werken kunnen ontdekken. Je kunt hem gratis gaan ophalen!

Een ook liefhebbers van architectuur komen aan hun trekken. Zo heb ik langs de zeedijk weer een aantal pareltjes zien staan, waar ik altijd van opkijk.

De beste adresjes

Tijdens ons kort verblijf heb ik een aantal toppertjes ontdekt, die ik graag met jullie deel!

Logies

Overnachten deden we in het toffe Hotel Cosmopolite. Het ligt vlakbij de zeedijk, ideaal gelegen dus tussen het stukje natuur (het natuurreservaat) en de winkelstraat. We zijn er supergoed ontvangen en de kamer was mooi ingericht. Voor het eerst kregen we een familiekamer. Zo had ons dochtertje in onze eigen kamer, haar eigen slaapvertrek. Wat een luxe dus voor iedereen! Handig was ook dat we de zaterdag nogal laat zijn aangekomen en we in de brasserie van het hotel nog een snelle hap konden krijgen. Het kon niet beter, met een kleine speelhoek voor de kids en heerlijke gerechten!

Hôtel Cosmopolite
Albert I laan 141

Overnachting
Restaurant

Restaurants

We hadden het geluk te zijn uitgenodigd in een uniek restaurant, dat ik alle fijnproevers ten zeerste kan aanbevelen. Restaurant La Muse ligt in een rustige straat vlakbij de haven en was in alle opzichten perfect. Ontvangst met de glimlach, strak en sjiek decor, en borden die net zo fraai als smaakvol waren. De verse vis en seizoensproducten kwamen er volledig tot hun recht. Ik word er nog emotioneel van als ik terugdenk aan het voorgerecht met asperges en garnalen, heerlijk was dat! Van voor- tot nagerecht was het puur genieten!

La Muse
Oostendestraat 13

Een ijsje?

Ga zeker eens langs bij ijssalon Paulina op de zeedijk. Open tot 22u, je kunt er ter plaatse je ijsje eten en tegelijk van een zonsondergang genieten!

Pauline IJs
Zeedijk 47

IJsje eten
Op de dijk

Gaan shoppen?

Zoals gewoonlijk had ik vooral oog voor kinderkleding, het zal beroepsmisvorming zijn. Langs de Albert I-laan heb ik me staan vergapen aan de etalage van Fred + Ginger (nummer 269) en die van Filou & Friends (nr. 255), twee van mijn lievelingsmerken. En voor nog meer kijkplezier hebben we de schitterende collectie van boetiek Basile ontdekt (Franslaan, 20/22). Je vindt er toffe kledij van The Animal Observatory, Bobo Choses en vele andere hippe merken.

Nog meer blogverhalen

Ontdek nog meer kustavonturen en blogverhalen! Laat je vooral inspireren ...

Door de coronacrisis kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je deze zomer wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!