Doen

Suchagirl vertelt ons over haar kust

Oostduinkerke: een weekendje aan de Belgische kust

Suchagirl

Ik ben altijd al graag een bezige bij geweest, die volop van elk moment wil genieten. Mijn agenda zit meestal volgeboekt met reizen, werk, bloggen, glaasje met vrienden en activiteiten met het gezin.

Momenteel verdeel ik mijn passie tussen mode en reizen. Als kind schreef ik al over de laatste trends in de modewereld, bracht ik "nep"-magazines uit en wist ik alles over de 'rich and famous' … Daarna ben ik online artikels beginnen te publiceren en ik ben er nooit meer mee gestopt.

Behalve bloggen ben ik verantwoordelijke marketing & communicatie voor een Amerikaans bedrijf, dat me gelukkig de kans geeft veel te reizen. Na elk evenement in het buitenland neem ik een paar dagen vrij om het land te bezoeken. Ik maak er volop leuke foto's van lekker eten en nieuwe ontdekkingen. Eenmaal terug thuis breng ik verslag uit van mijn reis op mijn blog, waar ik al mijn goede tips (leuke plekjes om te eten, te bezoeken, uit te gaan, foto's te nemen, enz.) deel.

Ik kijk er naar uit om Koksijde en omgeving te ontdekken.

Ontdek meer verhalen van Suchagirl

Hallo, hier ben ik weer met een artikel uit de categorie "reizen"! De bestemming klinkt dan wel iets minder exotisch, ze is daarom niet minder de moeite waard, en bovendien op amper anderhalf uurtje rijden vanuit Brussel! Ik ben intussen in de meeste badplaatsen aan onze Belgische kust (Knokke, Blankenberge en Oostende) langsgeweest, en ik kan je zeggen dat Oostduinkerke (Koksijde) iets helemaal anders is. Langs deze kant van de kust vind je ongetwijfeld de mooiste duinen en stranden.

Oostduinkerke ligt langs een deel van de kust met relatief weinig toeristen – en als ze er al zijn, dan hebben ze respect voor de natuur: de duinen en stranden zijn er proper en rustig. Je vindt er altijd plaats en je hebt er de indruk helemaal alleen te zijn met als enige lawaai, het geruis van de zee. Ik kreeg er de kans op 22 en 23 juni een weekendje door te brengen, in samenwerking met Westtoer, de toeristische dienst van de Belgische kust. Hieronder vind je behalve een overzicht met een paar leuke adresjes die ik tijdens dit weekend heb ontdekt, ook enkele tips.

In Oostduinkerke

In Oostduinkerke geraken

Om vanuit Brussel en omgeving in Oostduinkerke te geraken, is het helaas wat moeilijk zonder auto. Een treinstation is er niet maar de kusttram stopt er wel. Vanuit Brussel-Zuid ben je al snel 2.40 uur onderweg, als je eerst de trein naar Oostende neemt (1.20 uur), en van daaruit de kusttram (51 minuten en 37 haltes) tot in Oostduinkerke. Gemakshalve en om praktische redenen, hebben we dan toch maar voor de auto gekozen.

Zaterdag, dag 1

Bij aankomst hebben we onze spullen afgezet in het hotel dat voor ons was geboekt: Hof Ter Duinen (op 4 minuutjes van het strand en 10 minuutjes te voet van het centrum van Koksijde). Als Franstalige wou ik een goeie indruk maken door met de receptionist Nederlands te praten … maar hij was perfect tweetalig, en heeft onmiddellijk in het Frans geantwoord, haha! Oeps! We zijn er zeer hartelijk ontvangen.

Zodra we onze spullen op de kamer hadden gezet zijn we in het centrum fietsen gaan huren. We hebben voor een tandem gekozen, we wilden dat graag eens uittesten! Niet zo simpel in het begin maar eens je de juiste cadans te pakken hebt, is het kinderspel.

Hotel: dubbele standaardkamer (rond de 154 €/nacht, ontbijt inbegrepen) in hotel Hof Ter Duinen.

Fietsverhuur: 18€ voor een namiddagje (13u-18u) tandem bij O Velo.

Met de fiets
Gastronomie

TripAdvisor, je beste vriend

Begin van de namiddag was het tijd voor een kleine hap. We zijn eerst op goed geluk af richting restaurants op de dijk gestapt en in "Tearoom Rubens" beland. We hadden nog maar net plaats genomen, of ik was al op mijn hoede bij het zien van de kaart waar 1 liter water 11€ kostte …

Ik ben dus snel op TripAdvisor gaan zien of de gerechtjes wel de moeite waren. Bovenaan de pagina kreeg ik al meteen een bericht dat de eigenaar heeft geprobeerd "de populariteitscijfers van zijn zaak" te vervalsen. Meer was er niet nodig om dan maar iets anders te gaan zoeken, haha!

Nadat we uiteindelijk via TripAdvisor wat tips hebben gevonden, hebben we voor restaurant Venise geopteerd, in een straatje dat op de dijk uitkomt. Aangezien we nogal laat waren (14 uur), konden we enkel kiezen uit de kleine kaart (van 14 tot 18 uur). De kok wou voor ons echter graag een uitzondering maken en Olivier kon de mosselen kiezen, uit het volledige menu! Zelf had ik niet zo'n grote honger en heb het bij twee kaaskroketjes gehouden.

In het centrum van Koksijde was er braderij en hing er dus een leuke sfeer. Iedereen was buiten, in de straten was het gezellig druk en overal hoorde je muziek. We zijn dan maar op het pleintje in de zon, een ijsje gaan eten. Nadat we onze tandem terug hadden binnengebracht, zijn we wat inkopen gaan doen voor een aperitiefje in de duinen (denk eraan, zodra de zon onder is, wordt het al snel wat frisser).

Aangezien we beide veel zin hadden om die avond Aziatisch te eten, zijn we opnieuw Trip Advisor gaan raadplegen. Zo zijn we in de Bua Thaï in Nieuwpoort terechtgekomen. Nog nooit heeft een pad thaï me zo gesmaakt, heerlijk was het gewoon!

In het centrum
Uit eten

Zondag, dag 2 (en 30°!)

Na lekker lang te hebben uitgeslapen zijn we naar restaurant 8chef gegaan, waar Westtoer voor ons een tafeltje had gereserveerd, meteen mijn allereerste ervaring met een gastronomisch restaurant! Met een formule van 2, 3 of 4 gerechtjes, heb ik gekozen voor de vis van de dag en ravioli met truffel (2). Olivier heeft hetzelfde gekozen, met daarbij nog een kleine rumsteak (3). Heel lekker vond ik het, een mooie ontdekking! En voor een gastronomisch restaurant leken de prijzen me heel schappelijk: 30€ voor de formule met 2 gerechten (met 3 kleine voorgerechtjes). De uitbaters van het restaurant zijn een zeer gastvrij koppel, die hun klanten op hun wenken bedienen!

Na het restaurant zijn we richting strand getrokken, naar het Surfcamp Windekind. Westtoer had voor ons een initiatie bij Powerkite geregeld. Er was redelijk wat volk. Nadat we een korte uitleg hadden gekregen over hoe we zo'n kite moesten besturen, mochten we het alleen proberen. We hadden geluk, het weer was prachtig.

Na zo'n 30 à 40 minuutjes kiten, zijn we gaan zwemmen in het openluchtzwembad in het centrum van Oostduinkerke. Daar vlak aan het strand, kan het niet beter liggen. En tijdens zo'n warm zomerweekend kan ik je verzekeren dat dat deugd doet! Maar de zee was nog ijskoud, haha!

Ik hoop dat ik je hiermee overtuigd heb om een weekendje daarheen te trekken!

Surfclub

Nog meer blogverhalen

Ontdek nog meer kustavonturen en blogverhalen! Laat je vooral inspireren ...

Door de coronacris kunnen openingsuren en dienstregelingen afwijken. Contacteer bij twijfel best de ondernemer zelf.
Ga je deze zomer wat vaker op stap in eigen land? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks leuke tips voor recreatieve uitstappen in West-Vlaanderen!