Westtoer promoot de strand- en waterbeleving aan de Kust

2019-03-20
Pers
Westtoer promoot de strand- en waterbeleving aan de Kust

Het provinciebedrijf Westtoer presenteert een hele reeks toeristische nieuwigheden aan de Kust. In 2019 staat het thema ‘Vitamine Zee’ centraal waarin het unieke aanbod aan strand- en waterbelevingen in de kijker wordt gezet. Nog nieuw zijn de uitnodigende verhalen van 20 kustambassadeurs die vertellen over hun passie voor de Kust. Het nieuwe kustspel ‘Uitwaaier’ en nieuwe tentoonstellingen in Zeebrugge en het Zwin versterken het toeristisch aanbod voor een breed publiek.

Gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu: “Met jaarlijks 16 tot 18 miljoen dagtoeristen en circa 27 miljoen overnachtingen blijft de Kust één van de belangrijkste bestemmingen in België. De regio is de jongste jaren uitgegroeid tot een bestemming voor de vier seizoenen. Samen met vele partners zorgt Westtoer elk jaar voor sterke toeristische dynamiek. De zee en het strand vormen het DNA maar ook met een eigentijds aanbod in alle kustgemeenten kunnen we ons meer dan ooit onderscheiden”.

Vitamine Zee: initiatie voor iedereen
Met de nieuwe campagne ‘Vitamine Zee’ speelt de Kust haar unieke troef uit. Centraal in de campagne staat de strand- en waterbeleving. Een 80-tal strandclubs en -bars zorgen voor een eigentijdse ‘Vitamine Zee’-beleving. Bij de watersportclubs kunnen alle toeristen voortaan een initiatie reserveren. Het ruime aanbod van strand- en wateractiviteiten is nu te vinden op www.dekust.be.

Voor families met kinderen is het nieuwe kustspel ‘Uitwaaier’ gerealiseerd. Naast activiteiten op het strand brengt het kustspel de grote en kleine speler naar monumenten in alle badplaatsen, naar de lekkere tafels en naar het beeldenpark Beaufort. Het kustspel ‘Uitwaaier’ is gratis te verkrijgen bij de Diensten voor Toerisme.

Kustambassadeurs
De Kust presenteert een 20-tal verhalen van ambassadeurs met authentieke tips over bijzondere plekken, toffe adressen en bezienswaardigheden. Westtoer werkt voor dit project samen met een hele reeks ondernemers die graag vertellen over hun passie voor de Kust.

Nieuwe tentoonstellingen
Van 29 juni tot en met 15 september 2019 organiseert het Zwin Natuur Park een solotentoonstelling van Guillaume Bijl. De installatie ‘Sorry’ in het bezoekerscentrum kadert in de stijl van deze bekende Belgische kunstenaar: poëtische en absurde installaties met ongewone combinaties van dingen uit de dagelijkse realiteit. In Knokke-Heist laat hij zich inspireren door de toeristische beeldcultuur aan de Kust die hij toont in combinatie met kunsthistorische referenties en alledaagse situaties.

Van 8 juni 2019 tot 3 januari 2021 kan de bezoeker op ontdekking in de Expo Operatie Noordzee 1944-1945 in Hal 3 van het Seafront. Operatie Noordzee vertelt het verhaal van de beslissende stap in de bevrijding van onze regio tijdens WO II.

Het najaar in de kijker
De Kust is meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen. Westtoer presenteert met de campagne ‘Midweek aan zee’ nieuwe arrangementen voor het najaar. Vakantiegangers verblijven drie nachten voor de prijs van twee tijdens een midweek.

Met een nieuwe campagne ‘Zee van Smaak’ wordt de Noordzeegastronomie in de kijker geplaatst vanaf medio oktober. De Provincie West-Vlaanderen en Westtoer werken samen met de visserijsector om de verse producten uit de Noordzee te promoten. Ook de VLAM, het Europese Visserijfonds en The North Sea Chefs zijn partners.

De blijvende kunstwerken van de zes edities van Beaufort zorgen voor een sterk beeldenpark met eigentijdse kunst. Aan de Kust zijn 31 Beaufort-kunstwerken permanent te bewonderen.  In het najaar presenteert Westtoer de nieuwe Beaufort-fietsroute die de 31 werken van het Beeldenpark met elkaar verbindt.

Nieuwe logies en attracties
In juni openen twee nieuwe hotels aan de Kust: Cocoon hotel in Oostende en hotel Continental in De Panne. Beide hotels hebben een uniek concept en bieden een trendy logeerplaats aan zee. Begin juli opent Astropolis in Oostende de deuren: dit 'Space Science Center' presenteert sterrenkunde en ruimtevaart in één boeiend geheel. Bezoekers kunnen in twee tentoonstellingszalen terecht voor tijdelijke themagerichte exposities. Telescopen zorgen voor een sublieme kijk op de wonderen in het heelal.

Q-label voor musea en attracties
Voor het eerst kregen vijf musea en attracties het Q-label, dit is het kwaliteitslabel voor customer service experience. Hiermee zetten deze musea en attracties hun gastvrije karakter in de verf. Het label werd overhandigd aan Het Zwin Natuur Park, het For Freedom Museum, Het Abdijmuseum Ten Duinen, het Navigomuseum en Westfront.

Voor tweedeverblijvers
Het Europees subsidieproject SAIL ondersteunt initiatieven om de betrokkenheid van tweedeverblijvers te stimuleren. Communicatie en evenementen zijn hierbij belangrijke elementen. De Panne organiseert voor inwoners en tweedeverblijvers de exclusieve concertavond ‘FU.ZEE’. Dit nieuw evenement op vrijdag 26 april, de vooravond van Festival aan Zee, brengt een uitgebreid muzikaal programma met onder meer Geena Lisa die samen optreedt met de Koninklijke Harmonie Ypriana. De gratis concertavond op het festivalterrein wil inwoners en tweedeverblijvers in een gemoedelijke sfeer samenbrengen.

Info: www.dekust.be